Proč je dobré si NAKRESLIT svůj EKOSYSTÉM?


Dneska jsem hodně kreslil a tak se s vámi podělím. Vysvětlím vám, co chápu pod pojmem Ekosystém byznysu a proč ho používat. Já rozumím ekosystému jako ucelenému pohledu na různé KOMPONENTY byznysu. Předem podotýkám, že jsem se nechal inspirovat touhle parádní knížkou a konceptem Business model canvas, postupně jsem si Ekosystém upravoval pro Pricingové potřeby.

Důvody proč VIZUALIZOVAT Ekosystém:

  • Pochopení byznysu v kontextu více pohledů (segmenty, náklady,…)
  • Identifikace silných a slabých míst
  • Rychlá a jasná komunikace co děláte za byznys k zaměstnancům, partnerům a zákazníkům
  • U mne je to základní vstup pro Smart pricing projekt (fáze zarámování)

Jelikož nechci ukazovat ekosystémy našich klientů a jsem líný vytvářet nějaký obecně známý, použiju jako příklad ekosystém Pricewise, který jsme použili při strategickém plánování. U každé komponenty je v závorce popsána situace v Pricewise z obrázku.

KOMPONENTY Ekosystému:

  • Segments – koho s jakými potřebami budete obsluhovat (PW: primárně banky, software a postupně pojišťovny, telco a FMCG)
  • Channels – jakým způsobem doručujete produkt segmentům (PW: ČR i SR, povědomí šíříme hlavně blogem, články a konferencemi)
  • Value proposition – jaké nejdůležitější benefity poskytuje váš produkt (PW: Máme historicky změřený dopad našich projektů, neprodáváme sny)
  • Pricing – pricingová strategie jak nastavovat cenu a za kolik. Více zde (PW: Jsme stejně dobří jako nadnárodní konzultanti, ale levnější – nemáme známý brand, cena obsahuje variabilní složku spokojenosti)
  • Competition – alternativy k vašemu produktu (PW: od McKinsey po lokální konzultanty)
  • Resources – hmotný majetek, finanční, intelektuální nebo lidský kapitál, na kterém byznys stojí (PW: naši lidé – v těch je know how a kultura firmy, kterou klienti oceňují)
  • Activities – které aktivity jsou klíčové (PW: naše portfolio je Vzdělání, Pricing research, Konzulting a IT řešení vše zaměřené na pricing, Podporujeme to obrázky a „uvolněným“ brandem)
  • Partners – kteří partneři posilují byznys (PW: Dodavatelé IT řešení, aliance s ostatními konzultanty)
  • Costs – největší zdroje nákladů (PW: Lidé)
  • Revenue streams – jaké zdroje výnosů využíváte (PW: Konzulting)

Principy Ekosystému aneb co všechno je třeba ještě definovat:

  • Priorities – stanovte si priority pro každou Komponentu, tak že vyberete tu nejdůležitější část a postupně přidáváte další, co se nevejde na papír, už prostě není priorita
  • KPIs – co chcete měřit, to se bude zlepšovat (PW: Spokojenost zákazníků, Lidé – no a tady zatím tápu)
  • Long-term competitive advantage – dlouhodobá konkurenční výhoda (PW: Odlišný brand, unikátní lidé, sociální kapitál, satisfaction fee, změřená výkonnost našich projektů včetně tohohle blogu…)
  • Opportunity – Kde existují největší příležitosti pro růst (PW: Věříme v softwarová řešení, školení digitální formou a profit sharing)
  • Problem – Kde dnes máte největší problém (PW: nemáme problémy?, nějaké jsou, ale ty si vyřešíme interně)

Pokud projdete tímhle cvičením tak porozumíte tomu, co děláte a víte, co máte dělat dále.

Chcete si vyzkoušet postavit si Ekosystém a dozvědět se jak ho využít při optimalizaci cen? Přihlaste se na můj Smart pricing kurz v Brně nebo v Praze zde.

Pokud chcete prázdný template s Ekosystémem, do kterého si můžete začít kreslit, staňte se členy PIG, mohou si ho stáhnout zdarma.

Dobrou noc jdu si kreslit.

6 komentářů

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s