Být černý je hra? Zatím!


Mám na mysli být černým pasažérem je HRA. Někteří lidé si ji rádi zahrají. Daňové poplatníky tahle hra stojí spousty peněz. Chcete vědě kolik a jestli existuje jednoduché řešení? A co s tím má společného pricing?  Pražský popravní podnik (DPP) zaplatí ročně za svůj provoz (metro + bus + tram) zhruba 13 mld. Kč, z toho asi 5 mld. Kč pokryjí tržby z jízdného, což činí zhruba 40%. Ředitel DPP pan Dvořák při prosazování projektu turniketů, který vymýtí černé pasažéry, uvádí, že investice do turniketů za 3.5 mld. Kč se vrátí do 6 let, tzn. černí pasažéři přijdou DPP na 0.5 mld. Kč ročně! Tohle je dost slušná suma na to, abych zkusil přijít s dalším „idiotským“ nápadem a vy jste investovali 5 minut do jeho přečtení. Dnes se fakt nudit nebudete…

Kolik je mezi námi černých pasažérů?

Statistiky pro tohle číslo nejsou veřejně k dispozici. Stejně jako není veřejně k dispozici skutečný počet nezletilých společnic jednoho postaršího italského politika. Předpokládám, že vás primárně zajímá to první číslo. Tak ho zkusím jednoduše odhadnout. Pokud tržby dělají ročně 5 mld. Kč a ztráta z černých pasažérů 0.5 mld. Kč ročně, předpokládám, že na černo jezdí 10% lidí. To číslu není určitě správné, ale pro následující úvahy dostačující.

Kolik dnes platíme za jízdné a jaká je pravděpodobnost že vás jako černého pasažéra chytí?

Jízdenka dnes stojí samostatně 26 Kč, pokud si koupíte roční jízdné a jezdíte minimálně dvakrát denně v pracovní dny, přijde Vás jedna jízda na 11 Kč, pokud si koupíte čtvrtletní, zaplatíte zhruba 14 Kč. Budu nadále uvažovat, že jízdenka stojí v průměru 15 Kč. Zase zde platí, že můj špatný odhad může změnit výsledek, ale ne principy, které zde obhajuji.

DPP ročně přepraví 1.2 miliardy pasažérů (počet jednotlivců krát počet jejich cest MHD/rok) z toho revizoři chytí 235 tisíc neplatičů (tedy pouze 0.02% z celkového počtu přepravených!). Pokud je  neplatičů 10%, tak pravděpodobnost jejich chycení je 0.2%. Opět tohle číslo zjednoduším a nadhodnotím na 1%. Pokud neplatiče chytí, zaplatí mezi 700-950 Kč. Uvažujme velkoryse 1 000 Kč.

Co je to vůbec za lidi?

No pravděpodobně jim nekoluje v žilách hnusná černá tekutina. Jsou úplně „normální“. Jak dále zjistíte, možná i normálnější než mi ostatní.  Dle zkušenosti revizorů se důvod neplacení jízdného dá rozdělit do tří skupin:

  • Načerno jedou omylem
  • Berou tenhle způsob jako hru
  • Jezdí načerno programově, aby ušetřili

Předpokládám, že většina černých pasažérů se rekrutuje z posledních dvou skupin. Jízda na černo je pro ně HRA. Proč ji hrají? Protože tihle pasažéři se rozhodují na rozdíl od 90% procent ostatních racionálně! Varianta načerno má nejvyšší očekávanou výnosnost (očekávaný výnos krát pravděpodobnost, že varianta nastane). Zjednodušeně řečeno pravděpodobnost, že zaplatíte poměrně nízkou pokutu, je skoro nulová. Pro pochopení je nutné situaci zasadit do kontextu.

Cesta do hlubin duše černého pasažéra

Naše rozhodnutí zda zaplatit nebo ne je ovlivněno následujícími faktory:

  1. Výší pokuty
  2. Cenou jízdenky
  3. Pravděpodobností, že budeme chyceni
  4. Osobním bohatstvím či výší příjmů
  5. Osobním rizikovým profilem (do jaké míry vyhledávám riziko vs. klid)

Z pohledu dopravního podniku má smysl zvažovat pouze faktory, které lze v realitě ovlivnit. Jsou to „pouze“ první tři. Proto budu ve svých dalších úvahách brát v potaz zjednodušeně pouze tyto faktory.

Jak snížit počet černých pasažérů?

Počet černých pasažérů se sníží jestliže:

  1. Zvýším pokutu
  2. Snížím cenu jízdenky
  3. Zvýším pravděpodobnost chycení

Varianta 3 mne pro představuje řešení problému hrubou silou. Turnikety či zvýšení počtu revizorů je drahé a složité řešení. Líbí se mi změna ceny, jak jinak. Aby bylo zřejmé proč, zkusím znázornit situaci pomocí rozhodovacího stromu, kde každý konec větve (modrý trojúhelník) představuje možný výsledek situace s očekávaným výnosem.

Na začátku se pasažér rozhodne (zelený čtverec), zda zaplatí.  Pokud ANO očekávaný výnos je mínus 15 Kč (zaplacená průměrná cena jízdenky) – výsledek A. Pokud NE očekávaný výnos je mínus 10 Kč, to je dáno součtem dvou možných výsledků. Budu chycen s pravděpodobností 1%, kdy zaplatím 1 000 Kč pokutu a zaplatím 0 Kč za lístek – výsledek B a nebudu chycen s pravděpodobností 99% procent a zaplatím 0 Kč za lístek – výsledek C.

V tuhle chvíli je tedy zhruba pro 10% racionálně uvažujících pasažérů varianta na černo výhodnější. Situace se změní, když se začne měnit cena pokuty a lístku. Porovnání dopadu je znázorněno následující tabulkou, kdy černá zóna (GAME zone) představuje kombinace ceny lístku a výše pokuty, která je výhodnější pro černého pasažéra. Platí zde pokuta a pravděpodobnost chycení  jsou příliš malé na to, aby je černí pasažéři brali vážně. Je to HRA. Řešení tady leží v bílé zóně (WAR zone)  – zvyšování pokuty  a/nebo snižování ceny jízdného.

Snižování cen jízdného aneb Freemium v městské dopravě?

Při současné pokutě 1 000 Kč by se začalo všem vyplácet platit jízdné při ceně zhruba 5 Kč za jízdu. Nově platící pasažéři (max. 10% ze všech) ale rozhodně nepřinesou více, než DPP ztratí snížením jízdného pro ostatní. Ekonomicky tahle varianta začíná být zajímavá ve chvíli, kdy se cena sníží na NULU. To co na první pohled vypadá jako další socialistický experiment, může být z pohledů pasažérů, tak politiků zajímavá alternativa. Dle autora slovenského konceptu rovné daně pana Richarda Sulíka, lze zavedením jízdného ZDARMA ušetřit v městské dopravě zhruba 20% nákladů (propustit lidi, zjednodušit administrativu apod.). Při 13 mld. Kč rozpočtu DPP to dělá 2,6 mld. Kč tedy zhruba 50% současných příjmů z jízdného. Jízdné zdarma má navíc další multiplikační efekty, které nechci odhadovat (méně aut v ulicích, více turistů a nových obyvatel Prahy). I z politického pohledu to dává smysl, současný primátor může být ten, kdo „dá Pražanům dopravu ZDARMA“ na rozdíl od předchozího primátora, po kterém zbyde tunel…

Zvyšování pokuty je jasná volba

Při současné ceně 15 Kč za jízdenku, se stává „černota“ nevýhodná při pokutě 3 000 Kč a výše. Lidé uvažují o cenách v intervalech, tzn. cena do 1 000 Kč, do 2 000 Kč apod. Vidím dvě hlavní psychologické hranice. 1 000 Kč, která dneska není využitá, neboť se současná úroveň pokuty pohybuje pod její hranicí a 10 000 Kč, což by odradilo skoro každého, na druhou stranu je to ale skutečně hodně. Proto bych navrhl pokutu nad 5 000 Kč.

Klíčovým pro úspěch celé změny je odhad dvou klíčových parametrů:

  • Jakou vnímá černý pasažér pravděpodobnost chycení
  • Jakou vnímá černý pasažér cenu jízdenky

To lze jednak odhadnout, jak jsem udělal zde nebo zjistit přesně pomocí dotazování. Na což zde nemám dostatek prostoru a hlavně trpělivosti…

Cesta do hlubin bílého pasažéra

Ve skutečnosti není schopna většina lidí reálně vyhodnotit Očekávanou výnosnost (kombinaci výnosu a pravděpodobnosti). Důkazem toho je prosperita hazardních her, které jsou postaveny na modelu, že zákazník akceptuje pro něj nevýhodnou kombinaci výnosu a pravděpodobnosti. Lidský mozek automaticky vytěsňuje pravděpodobnosti a vidí jen absolutní hodnoty. Důsledkem je volba holuba na střeše místo vrabce v hrsti. V našem případě pak většina lidí porovnává výši pokuty s cenou jízdného a svým příjmem. Nebudou jezdit na černo ve chvíli, kdy pro ně bude poměr pokuty k ceně lístku a příjmu nepřijatelný (pokud zaplatím ze své mzdy 20 pokut je to OK, pokud jen 4 není to OK viz. obrázek). HRA se změní ve VÁLKU.

Závěr

Dnešní počet cca. 10% černých pasažérů, lze redukovat mimo jiné pouhým zvednutím pokuty na nad psychologickou úroveň např. 5 000 Kč. Výsledkem by byl zastavený únik peněz z jízdného ve výši sta miliónů za rok. Je jen otázkou, kdy se to stane a který konzultant, za to dostane zaplaceno.

Mimochodem údaje v dnešním článku se týkaly samozřejmě pouze Prahy. Proč? Protože v Brně není metro J.

Dobrou noc, pospíchám na tramvaj a přemýšlím, zda si dnes nezahrát HRU…

36 komentářů

  • Díky za zpřesněné vyjádření toho, co se mi usadilo v hlavě již dávno. Za současných dat (cena jízdenky, výše pokuty, počet kontrol…) je mi skoro trapné kupovat jízdenku….
    Na druhé straně mi je trapné jízdenku nekupovat, kdy revizoři v metru se mi evidentně klidí z cesty (qůli mým šedinám?!) a s průvodčími ve vlaku (ano, tato kombinace je můj denní program!) se zdravím.
    Pán (autor) je zřejmě inženýr a já se cítím jako manager z onoho ftipu: „poskytnul jste mi sice přesná data, ale jí stále nevím, kde jsem!“

    To se mi líbí

  • Nejsem z Prahy .. znám mnoho lidí, kteří si jízdenku nekupují pravidelně, neboť „si spočítali“, že i zaplacení „okamžité“ pokuty je vyjde levnějí. Ze zkušenosti, pozorování ..Cesta snižování jízdenek je mi sympatická. úvaha zda 5000 je psychologická hranice – něco málo nad

    To se mi líbí

  • Procenta a pravdepodobnost vypadaji skvele na papire, v realite to je o poznani jinak – osobne to znam treba z online pokru 🙂

    To se mi líbí

  • Záleží taky kudy jezdíte. Na trase metra Opatov -> Depo Hostivař mě kontrolují minimálně 3x měsíčně

    Zajímalo by mě, jestli by dělali to samý, kdybych byl smradlavej bezdomovec.

    To se mi líbí

  • Zvýšení pokuty je jasná a jednoduchá volba…
    Ale spíš by mě zajímalo, co na těch turniketech může stát 3.5mld…

    To se mi líbí

    • 3.5 mld. Kc vypada jako poradna darda. Kdyz to ale rozpoctete na zhruba 60 stanic v kazde 2 vychody v kazdem vychodu 10 turniketu, pak to vychazi na 3 mil. Kc/turniket. Muze to byt hodne/malo, tomuhle nerozumim. Kazdopadne uz to cislo vypada realisticteji.
      Diky za komentar!

      To se mi líbí

      • Je v tom i úprava některých stanic, aspoň co jsem četl. Každopádně průměr bude spíš 15 turniketů na stanici.

        To se mi líbí

  • Několik komentářů:
    – hodnoty „Revenues“ u rozhodovacího stromu nejsou korektní (je zaměňována úspora za skutečný příjem): buď počítáme příjmy, pak ve větvích B a C nemá být ticket price, nebo počítáme realizované úspory, pak ve větvi A musí být revenue 0.
    – Vysoké pokuty jsou nefér k těm, kteří jedou na černo omylem (a kteří jsou pro revizory snadnější kořistí, protože v tom „neumí chodit“) — cizinci, kteří se nevyznají v tarifu a koupí si špatný lístek či roztržití, kteří zapomenou na konec platnosti kupónu.
    – Jízdné zdarma má několik nepříjemných efektů — a) je obtížnější z prostředků vykázat ty, kteří se tam chodí ohřát a obtěžují okolí (zápachem, znečištěním), b) lidé si přestanou hromadné dopravy vážit a bude častěji docházet k poškozování dopravních prostředků, c) klesnou očekávání (a tedy i tlak na dopravce) na kvalitu („co bys chtěl, když to máš zdarma?“), d) když služby platí někdo jiný než spotřebitel, vede to k neefektivitě a plýtvání
    – Zásadní důvod pro úmyslné černé pasažérství je to, že stále u nás není dostatečně hluboko zakořeněno „normální je nekrást“.

    To se mi líbí

  • Proč se vlastně nezvedá postupně částka za jízdu načerno? Poprvé to máš za pětikilo, podruhé za litr, potřetí za dva, počtvrté za pět (v určitém časovém období…. třeba rok či dva).

    To se mi líbí

    • Tohle je podle me velice dobry napad. Resi to ty co jedou omylem (cizince co si koupili spatny listek) a zaroven zavadi psychologii odstraseni recidivistu.

      Jako bonus by mohla byt „anonymni pokuta“ – nemusis hlasit sve jmeno, proste rovnou zaplat nejvyssi taxu – nekdo by ji treba mohl vyuzivat (i kdyz ti bohati hajzlove MHD tolik nejezdi a nebo ji maji zadarmo…)

      A lidi, neblbnete s turnikety. Jednak to v Praze bude zase tunel, ale i z praxe – na takovem Pavlaku, pri jdenom uzkem vchodu a s temi davy lidi – to je na kapacitni hranici i ted bez niceho…

      To se mi líbí

    • Důvodem je zákon.
      Ten limituje výši přirážky (pokuty) částkou 1000 Kč. Od května 2013 pak částkou 1500 Kč.
      Zákon dále opravňuje revizora ke zjišťování totožnosti jen v případě, že cestující nezaplatí dlužné částky v hotovosti. Při hotovostní úhradě nelze v řadě případů zjistit osobní data delikventa.
      V potaz je třeba vzít i skutečnost, že cestujícím bez jízdenky je i ten, kdo ve vlaku nebo v autobusu zaplatí řidiči/průvodčímu, ale nevezme si od něho jízdenku. Zákon neplatí jen pro MHD.

      Je tu další faktor:
      Extrémní pokuty by měly ještě další neblahý efekt. Než platit 50000 Kč, je lepší revizora zabít.

      To se mi líbí

  • I když říkáte, že číselné údaje nemění princip vaší úvahy, tak bych rád upozornil, že zrovna u cen jízdenek to nemáte spočítáno dobře.

    Podle http://www.dpp.cz/jizdne-na-uzemi-prahy/ stojí roční jízdenka 4750 Kč a to vychází při 52 týdnech, 5 pracovních dnech a 2 jízdách za den 9,13 Kč za jízdu. U čtvrtletních je to 11,38 Kč.

    Z mých skušeností bych odhadl že většina černých pasažérů jsou junioři nebo studenti a ti mají jízdné poloviční.

    Takže realita je taková, že jízdné v Praze už je levné! Je prakticky za hubičku vůči tomu, jak hustá a kvalitní síť MHD v Praze je a to i v porovnání s celým světem.

    Osobní zkušenost s černými pasažéry je ta, že to hodně z nich nedělá kvůli penězům, ale z jakéhosi anarchistického odporu vůči revizorům, že se přeci nenechají kontrolovat/chytit „systémem“.

    K jízdnému zadarmo. Jistě, ušetřilo by se spousta peněz na administrativě. Nesouhlasím ale filosoficky s principem, že by se mělo lidem dávat něco zadarmo. Podle mě to prohlubuje špatné sociální návyky.

    Zvýšení pokuty je dobrá věc. Aby to mělo efekt, tak se to lidí musí dozvědět. Stejně u nich ale bude hrát role „mě přece nechytnou“ a když je chytnou, tak se budou bránit a utíkat o to agresivněji.

    Možná, a neříkám, že to je dobrý nápad, ale z hlediska vybraných peněz by mohlo mít větší efekt, kdyby pokuty byly menší, ale daleko víc četné. Prostě když si chtějí černí pasažéři hrát, tak ať si hrají a podpořme to, ale provozovatel rulety si musí nastavit pravděpodobnost tak, aby vyhrával 🙂

    Poslední věc k turniketům. Rád je uvítám, protože doufám, že to sníží počet bezdomovců a dalších lidí, kteří jezdí metrem zadarmo a znepříjemňují cestu platícím spolujezdcům. V Londýně naprosto normální věc.

    To se mi líbí

    • Vychazel jsem z nasledujicich predpokladu. Rocni predplatne 4750 Kc a 440 jizd za rok (220 skutecnych pracovnich dni bez dovolenych a pripadnych nemoci…).
      Vysledek zaokrouhleny 11 Kc/Jizda.

      S temi studenty mate pravdu, taku jsem tak na vysoky jezdil 🙂
      Diky za komentar!

      To se mi líbí

  • Supr článek, ale vyjádření pravděpodobností je v reálu podle mě prostě nereálné.
    Využíváš zákon velkých čísel, že je prostě jedno kudy jezdíš, ale tady to nejde. (jestli někdo přestupuje na muzeu, tak je to trochu obtížnější level, než když jezdíš bez přestupů)
    A taky používáš pravděpodobnost, kolik chytí revizor černých pasažérů (takže jen část lidí, které přemluví, aby zaplatili). Ale spíš bychom se měli dostat na pravděpodobnost, že potkáš revizora.

    Otázkou je tedy, na kolik jsou tyto mé připomínky předmětné, aby se vylepšil výpočet, anebo už řeším kraviny 🙂

    To se mi líbí

    • Cely ten case je velice zjednoduseny, takze pokud bedete chtit, roznesete men na kazdem cisle. U kazdeho clanku resim trade off mezi presnosti a kolik do toho investuju casu. Tady vyhrala moznost jit spat….Diky za komentar!

      To se mi líbí

  • Kolik že se teď platí pokuta za jízdu načerno v pražské MHD?

    To se mi líbí

  • Podle mého selského rozumu je ten rozhodovací strom špatně. Pokud při zaplacení jízdného počítám revenue za lístek -15 Kč, tak při nezaplacení musím uvažovat 0. Případně, pokud budu brát jízdu jako protislužbu v odpovídající hodnotě, tak 0 a +15.

    Při systematickém neplacení pak vychází cena -10 Kč za jízdu, což mění celý zbytek článku…

    To se mi líbí

  • Jeden čas jsem tuto hru „hrál“. Pravděpodobnostně to vychází, ovšem když člověk jede někam na čas, tak případné chycení je dost velký zdržení.

    To se mi líbí

  • Nebudu se pouštět do strategie her a pod., ale líbí se mi italský přístup: do městského autobusu (Catollica – Rimini) nastoupí s revizorem 3 carabinieri (policie), každý u jedněch dveří, a dokud revizor nezkontroluje jízdenky, nejede se. Lístky měli VŠICHNI!

    To se mi líbí

  • A co zavést progresivní pokuty. Znamená to nutnost získat a skladovat osobní údaje černých pasažérů po určitou dobu i v případě že ihned zaplatí. A mít možnost ověřit jestli se jedná o opakovanou pokutu při kontrole.

    Představa:
    První pokuta za posledních 365 dní: 600 Kč (tolerantní řešení pro občasné zapomnětlivce)
    Druhá pokuta za posledních 365 dní: 2500 Kć
    Třetí a každá další pokuta za posledních 365 dní: 5000 Kč

    Při 10 jízdách za rok je pravděpodobnost:
    0 chycení: 90%
    1 chycení: 9.2%
    2 chycení: 0.4%
    3 chycení: 0.01%
    4 chycení: zanedbatelné
    Odhad průměrné ceny pokut: 68Kč – výhodnější pro pokutáře proti 150Kč jízdenek.

    Při 50 jízdách pravděpodobnosti narustají, za rok je odhad průměrné ceny pokut: 539Kč – což je stále lepší proti 750Kč jízdenek.

    Při 100 jízdách za rok je odhad průměrné ceny pokut: 1554Kč – což je srovnatelné s 1500Kč jízdenek. Riziko že budete mít smůlu a „vyhrajete“ mnohem větší pokutu než průměrnou bude odrazovat.

    Při 300 jízdách za rok je odhad průměrné ceny pokut: 8822Kč – což je znatelně horší proti 4500Kč jednotlivých jízdenek i proti roční jízdence.

    Systém má motivační faktor. Pokutář nebude nic složitě počítat, až dostane dvě pokuty během roku tak je motivovaný delší dobu (rok od poslední pokuty; případně déle pokud se paměť systému nastaví na delší období) poctivě kupovat jízdenky. Během té doby se to odnaučí 🙂

    Pokuty se nevyplatí těm, kteří by na nich nejvíce parazitovali protože jezdí často. Pokud někdo jezdí velmi málo, tak se mu tu může vyplatit, ale takový člověk dopravní podnik „okrade“ jen o málo.

    Varianta Freemium, která může fungovat jen protože velká část financovaní DPP je z rozpočtu města, je taky zajímavá. Ale hodně to záleží na tom, kolik by se uštětřilo. Je to jeden z mála případů kdy výběr daní je efektivnější než platba zkrze stamilióny jízdenek a hlídání jejího dodržování.

    Jako nejhorší mi přijde kupovat za miliardy turnikety, které navíc budou obtěžovat poctivě platící.

    To se mi líbí

  • Jezdit každý den několikrát MHD, zvažoval bych to. Ale pro občasného cestujícího se to mění.

    To se mi líbí

  • Zajímavá myšlenka, škoda jen těch nesmyslných čísel. Co mě praštilo do očí nejvíc: když jsou tržby 5 miliard a počet jízd 1,2 miliardy, tak je průměrná cena jízdy jasně daná a není třeba ji odhadovat. Touto úpravou se totiž dojde k závěru, že jezdit načerno se nevyplatí.

    Škoda, že není uveden zdroj čísel. Já jsem vycházel z http://jdem.cz/k23r2, ze kterých se dají přesně odvodit i další údaje (např. průměrná výše pokuty). Škoda jen, že i tato čísla jsou vnitřně rozporná (6% černých pasažérů nevychází).

    To se mi líbí

    • Prvni napad jak spocitat prumernou cenu jizdenky jsem mel stejny jako vy. Cena pod 5 Kc mi pripada nerealna. Jednim z duvodu je ze v poctu jizd 1.2 mld/rok jsou zahrnuti i lide, kteri jezdi legalne zdarma jako jsou deti. Tak jsem zvolil jiny pristup. Prosim berte v uvahu, ze tenhle clanek je postaven na odhadech, coz nekolikrat zduraznuji. Z hovna se proste bic uplest neda.. 🙂 Diky za komentar!

      To se mi líbí

      • To je fakt, jízdami zdarma by se dal vysvětlit i ten zdánlivý rozpor v odkázaných číslech. Jestli 235598 je 6% z pasažérů, kteří měli platit, tak porovnáním se všemi zkontrolovanými to vychází tak, že zdarma jezdí 36% lidí. Takže takových přepravených, kteří měli platit, bylo 764 miliónů, jedna jízda by tedy vyšla na 6,50 Kč. To už mi tak nereálné nepřijde (při roční permanentce to vychází skoro přesně na 2 jízdy průměrně denně).

        To se mi líbí

  • chybící proměnné

    Dobrý den,

    celý model je vadný ze dvou jednoduchých důvodů: – předpokládá, že na všech trasách a kombinacích zastávak je stejná pravděpodobnost nechat se chytit revizorem. Jak asi všichni víme, pravděpodobnost chycení na přestupním bodu je daleko vyšší než když budu jezdit z jednoho okraje Prahy pár zastávek dál autobusem, kde je p celkem nulová. Protože většina cestujících jezdí přes tyto klíčové body a nikoli náhodně po celé síti, zvedá se dramaticky celá pravděpodobnost chycení.

    Druhý faktor: revizoři nevybírají černé pasažéry náhodně, ale cíleně – pokud jste někdy šli v davu lidí a neměli lístek nebo jste ho měli, znáte velmi velký rozdíl v pravděpodobnosti oslovení revizorem.

    Kombinací těchto dvou proměnných se milý matematiku pracující s rovnoměrně a náhodně rozvrstvenými jízdami dostaneme do úplně jiných pravděpodobností a pravděpodobně i čísel černých pasažérů 🙂 chce to obohatit matematiku o teorii grafů, případně o analýzu sítí

    To se mi líbí

  • Černí pasažéři existují a existují právě proto, že jejich očekávaný užitek z jízdy bez zakoupené jízdenky je vyšší než očekávaný užitek z jízdy s jízdenkou. Faktorů ovlivňujících rozhodovací proces každého cestujícího je velmi mnoho (a málokdo si dělá rozhodovací strom a zohledňuje vše relevantní od ceny jízdenky po pocit studu při chycení…), autor článku se proto zaměřil na takové, které může ovlivnit dopravce. Že model a vstupní čísla jsou nedokonalá, o tom není třeba polemizovat, sám autor to několikrát uvádí. Nechápu proto většinu nesouhlasných komentářů. Obecné principy zmíněné v článku jsou zcela jistě platné, pěkně popsané a já za ně děkuji 🙂

    To se mi líbí

    • Diky za shovivavost! Jednou vam to oplatim 🙂

      To se mi líbí

    • Tak teraz ste ma inšpirovali trochu rypnúť do autora v tom zmysle, že pri blogu o kúpe auta spomínal, že zákazník sa nerozhoduje racionálne a dôležitá je pre neho vnímaná, nie skutočná hodnota. Tu sa predpokladá racionálny zákazník. Ako píšete, rozhodovacích faktorov je veľa. Možno by bolo naozaj efektívne vsadiť na faktor hanby, vyvesiť v spoji tabuľu a na nej zoznam ľudí, ktorí boli chytení v danom spoji za posledný týždeň/mesiac. A na web vyvesiť zoznam všetkých. Keď revízor vypisuje pokutový bloček, evidencia existuje, stačilo by ju zverejniť. 🙂 …možno by bol problém s ochranou osobných údajov, ale u nás napr. soc. poisťovňa zverejňuje zoznam dlžníkov, takže predpokladám, že by to nebol neriešiteľný problém…
      Spomenul som si, keď nám kedysi na sídlisku otvorili prvý supermarket, tiež sa tam objavila pri vstupe tabuľa s menami ľudí, ktorých prichytili pri krádeži.

      To se mi líbí

      • skvely napad! takze az nabuduce pricestujete ako turista do prahy a oznacite si zly listok, alebo zabudnete doma doklady s elektricenkou/litackou, budete potom pol roku vysiet na vsetkych staniciach ako cierny pasazier – dlznik. A vsetkym revizorom kupime kvalitny digitalny fotak.

        To se mi líbí

  • Pár slov o něčem, co není přímo o problému, ale má podobné konotace. Zrovna tento týden jsem měla docela zajímavý rozhovor s kolegyní,. Po prázdnnách jsme se vrátily do školy a znovu nasály interní atmosféru. Seděla jsem poté s kolegyní na kafi a povídaly jsme. Byla otrávená, neboť úvodní porada jasně signalizovala to, co jsme asi tušily – ještě prudčeji narůstá byrokracie, půlka porady se točila kolem tématu v jakých případech nás vyhodí, na co si máme dávat pozor a jak to všechno “ ochcat“, aby hlavně papíry byly v pořádku. KOlegyně přijela na poradu přímo z nádraží, kam přijela z horské tůry a šok z proměny prostředí byl pro ni poněkud náročný. Inu, nadávala. Krom svých školních povinností dělá kolegyně občas i určité pracovní úkoly pro firmu, která obchází daně ( všichni to vědí, ale nikdo se o to nezajímá a asi by ani neměl důkazy, s kterými by mohl argumentovat, nevím).Nicméně během povzdechů a nadávání na atmosféru na poradě a hovoru o naprosté nedůstojnosti celého procesu, kolegyně řekla: „Když se podíváš na to zoufalství, agresivitu, vztek a znechucení těch učitelů, tak je ti úzko – to v … není, tam jsou normální lidi.“ S velikými omluvami, že to nemyslím nijak moralisticky jsem ji upozornila, že ti “ normální“ jsou ovšem ti, kteří porušují a obcházejí zákony. Pravda, jejich přístup je mnohem racionálnější, tím, že ze sebe nenechají udělat debily, si uchovávají i určitou psychickou vyrovnanost, což se většině učitelů opravdu nevede, jenže pro clou společnost pak volí to, co jim podobný přístup umožňuje a žijeme eufemisticky řečeno v bordelu prolezlém korupcí. a podvody všech druhů. Jsem jedním z černých pasažerů ( učitelský plat je učitelský plat, jsem sice povaha dost dobrodružná, ale ne tímto směrem, dělám to opravdu kvůli volbě mezi jízdenkou+suchou nebo namazanou houskou). Není to přímo k tématu, ale zdálo se mi, že tak nějak pro dokreslení situace to sem také patří.

    To se mi líbí

  • Rozhodně je lepší jezdit na černo – v Praze je stejně většina revizorů v metru a i tak je pravděpodobnost, že vás lapnou dost mizivá. Jedin´=y, co mlže pomoci je razantní zvýšení pokut.

    To se mi líbí

  • Pingback: BÝT ČERNÝ JE STÁLE HRA… - Byzkids Blog

Zanechat odpověď na Markéta Hrbková Zrušit odpověď na komentář